Rozpoczęliśmy realizację projektu „Szkolny ogród przyjazny środowisku”w ramach konkursu grantowego „Razem dla klimatu” Fundacji na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa dofinansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W ramach przedsięwzięcia przeprowadzone zostaną zajęcia i konkursy o tematyce ekologicznej oraz prowadzone będą zajęcia praktyczne na działce szkolnej. Zachęcamy do brania w nich udziału!
Głównym celem projektu jest podniesienie poziomu świadomości ekologicznej i kształtowanie postaw ekologicznych poprzez nabycie wiedzy na temat zależności ekologicznych w przyrodzie oraz wpływu człowieka na zmiany klimatyczne.
Cele szczegółowe przedsięwzięcia:
- Nabycie umiejętności zasad tworzenia ogrodu przyjaznego środowisku-stosowanie w ogrodzie ekologicznych praktyk przyjaznych środowisku
- Poznanie zalet deszczówki oraz sposobów jej gromadzenia, a także możliwości jej wykorzystania w gospodarstwie domowym.
- Nabycie umiejętności zasad prawidłowej segregacji odpadów- korzyści wynikające z recyklingu w gospodarstwie domowym.
- Nabycie umiejętności wykorzystania zdobytych informacji w praktyce, dzięki czemu utrwalona zostanie zdobyta wiedza, trwałe nawyki i zachowania ekologiczne.
- Uświadomienie społeczeństwu lokalnemu potrzeby stosowania zasad ekologicznych w życiu codziennym.
- Stworzenie wszechstronnej i wielofunkcyjnej pomocy dydaktycznej i wychowawczej – miejsca edukacji przyrodniczej i ekologicznej.
- Zwiększenie obszarów zielonych co wpłynie na poprawę stanu sanitarnego powietrza.
Opis działań:
- 16 czerwca odbyły się zajęcia edukacyjne dla grup wychowawczych pt. „Deszczówka jak złoto”. Głównym celem zajęć było pokazanie niezwykle ważnej roli jaką odgrywa woda w życiu człowieka oraz zależności między zmianami klimatycznymi a zasobami wodnymi. Przeprowadzono eksperyment „kapiący kran”, który pokazał jak dużo wody marnuje się, gdy nie dokręcimy kranu. Wychowankowie zastanawiali się nad sposobami oszczędzania wody i wynikającymi z takich praktyk korzyściami. Tematem przewodnim zajęć była woda deszczowa. Wychowankowie poznali zalety deszczówki oraz sposoby jej gromadzenia, a także możliwości jej wykorzystania w gospodarstwie domowym.
- 15 czerwca odbyły się zajęcia edukacyjne dla grup wychowawczych pt. „Klimatyczne ABC”– wprowadzenie do zagadnień zmian klimatu”. Były to zajęcia rozpoczynające cały cykl zajęć i działań w ramach realizacji projektu. Podczas zajęć wychowankowie poznali podstawowe pojęcia dotyczące zagadnień związanych ze zmianami klimatu oraz przyczyny i skutki tych zmian. zastanawiali się w jaki sposób ich codzienne czynności wpływają na zmiany klimatyczne oraz co każdy z nas może zrobić, by chronić środowisko. Podsumowaniem zajęć było wykonanie prac plastycznych, które zawierały rady i wskazówki jak chronić klimat.
- Ukazała się gazetka szkolna (czerwiec 2016), a w niej artykuł „Woda źródłem życia” ukazujący rolę wody w życiu człowieka i w przyrodzie. W artykule znajdują się także informacje dotyczące czynników klimatycznych wpływających na zasoby wody oraz metod wykorzystania wód opadowych. Zachęcamy do lektury!
- Trwają prace na działce szkolnej. Przygotowany został projekt ogrodu oraz wyznaczone miejsca na zasadzenie roślin. Uporządkowano teren i przygotowano podłoże pod ziołową rabatę. Zostały posadzone pierwsze rośliny.
- 27 września odbyły się zajęcia edukacyjne dla grup wychowawczych pt. „Kompostownik-ogrodu ozdobnik” .Celem zajęć było ukazania w jaki sposób segregacja odpadów i recycling pomaga walczyć ze zmianami klimatycznymi. Wychowankowie poznali podstawowe pojęcia dotyczące segregowania odpadów, kompostu i kompostowania. Mieli możliwość ćwiczenia swoich umiejętności segregowania odpadków. Poznali też korzyści płynące z posiadania kompostownika w ogrodzie.
- 28 września odbyły się zajęcia edukacyjne dla grup wychowawczych pt. „Zaprośmy zwierzęta do naszych ogrodów!”. Wychowankowie poznawali zwierzęta, które mogą zamieszkiwać ogród . Zastanawiali się , jakie są korzyści płynące z ich obecności i w jaki sposób można je zwabić do ogrodu. Dowiedzieli się również jak w łatwy sposób zbudować hotel/domek dla owadów.
- Ukazała się gazetka szkolna (wrzesień 2016), a w niej artykuł „Myślę, więc segreguję!” . Znajdziecie w nim informacje dotyczące recyklingu i segregacji odpadów. Dlaczego warto segregować, jak to robić oraz jak nasze działania związane z gospodarką odpadami wpływają na ochronę klimatu.
- 29 września nasz Ośrodek odwiedził Pszczelarz. Opowiedział uczniom o życiu pszczół oraz o tym, że pszczół nie należy się wcale bać i jak ważna jest ich praca dla całego ekosystemu. Wychowankowie uzyskali wiele cennych informacji i ciekawostek dotyczących życia pszczół. Dowiedzieli się czym żywią się pszczoły, jak spędzają zimę i jak powstaje miód. Mieli też możliwość przymierzyć strój pszczelarza oraz obejrzeć przybory, których używa w swojej codziennej pracy. Największą atrakcją była możliwość zobaczenia z bliska pszczół przywiezionych w odpowiednim szklanym ulu pokazowym. Pszczelarz opowiedział dzieciom także o pszczelich produktach, których na zakończenie można było spróbować. Głównym celem zajęć było poszerzanie wiedzy o owadach zapylających, ochrona tych zwierząt, oraz popularyzacja pszczelarstwa i roślin miododajnych.