Wiaderko pełne niespodzianek! – Rozwijanie bazowych umiejętności komunikacyjnych w oparciu o metodę Attention Autism
Od 2022 roku w klasie I-III SP (dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym) odbywają się raz w tygodniu niezwykłe „wiaderkowe” zajęcia.
Ich głównym celem jest rozwijanie bazowych umiejętności komunikacyjnych czyli wspólnego pola uwagi, kontaktu wzrokowego, naśladowania oraz umiejętności naprzemiennej interakcji. W trakcie zajęć dzieci uczą się również przestrzegania reguł i zasad obowiązujących w grupie oraz nawiązywania pozytywnych kontaktów z rówieśnikami. Najbardziej wymiernym efektem realizacji innowacji jest znaczne wydłużenie się czasu koncentracji uwagi u uczniów biorących w niej udział oraz wzrost umiejętności komunikacyjnych (werbalnych i niewerbalnych). „Wiaderko pełne niespodzianek!” to jednak przede wszystkim dobra zabawa, dużo uśmiechu i angażujące aktywności dające mnóstwo przyjemności i dobrych wspomnień.
Innowacja oparta jest na założeniach metody „Attention Autism” czyli modelu interwencji terapeutycznej opracowanym przez Ginę Davies, specjalistę logopedę. Głównym celem interwencji jest praca nad wczesnymi podstawami języka, w tym nad świadomością innych, uwagą, słuchaniem i czekaniem na swoją kolej. Umiejętności związane z uwagą są integralną częścią tego, jak komunikujemy się z ludźmi i jak się uczymy. Te wczesne umiejętności mogą być szczególnie trudne dla dzieci z autyzmem ( i innymi wyzwaniami rozwojowymi). Gina Davies sugeruje, że rozwiązaniem jest wykorzystanie silnie motywujących, wizualnych działań do rozwoju spontanicznej komunikacji. Jeśli dziecko dobrze się bawi, chętniej dołączy do zabawy i zaangażuje się. Program składa się z 4 etapów, które odpowiadają typowemu schematowi rozwoju uwagi u niemowląt, zaczynając od uwagi bardzo rozpraszającej i ulotnej, a kończąc na dobrze rozwiniętej, wielokanałowej uwadze.





